Μέλι, γάλα, σύκα και ελιές, σταφύλια, ψωμί, σαλάτες και καρύδια είναι μερικές από τις υπερ-τροφές που κατανάλωναν οι Αρχαίοι αθλητές, δρομείς και παλαιστές και ιδιαίτερα εκείνοι που δοξάστηκαν ως Ολυμπιονίκες!

Παρακάτω ακολουθεί η διατροφή του παλαιστή και του δρομέα στην Αρχαία Ελλάδα έτσι όπως παρουσιάζονται στο βιβλίο ¨Η Χρυσή Διατροφή των Αρχαίων Ολυμπιονικών¨. Παρατηρήστε ότι το μέλι έχει σημαντικό ρόλο στο μενού των αθλητών καθώς εμφανίζεται αρκετά συχνά στις δίαιτες που ακολουθούσαν.

Η δίαιτα του δρομέα μικρής απόστασης

Πρωινό

– Αφέψημα από αρωματικά βότανα, όπως τσάι του βουνού (αποτοξινωτικό,  τονωτικό), ή υπερικό (αντικαταθλιπτικό, τονωτικό), ή ένα ποτήρι υδρόμελι*
–  Γάλα (κατσικίσιο), 1 ποτήρι
– Σύκα φρέσκα, 3-4 (ή 1-2 φρούτα της εποχής)
– Ελιές, 4-5
– Παξιμάδια κριθαρένια (δίπυρος), 2 μέτρια
– Μέλι 3 κουταλιές

Γεύμα
– Πουρές από ρεβίθια, ή πλιγούρι με γάλα και λίγο τυρί – 1 μερίδα
– Σαλάτα με μαρούλι, αγγούρι, σέλινο, σταφίδες, ρόδι, τυρί (κατσικίσιο) χονδροξυσμένο, 2 κουταλιές ελαιόλαδο, ξίδι, αλάτι, πιπέρι – 1 μερίδα
– Ψωμί κριθαρένιο (μάζα), 2-3 φέτες
– Μήλο, 1 (ή 1 φρούτο εποχής)

Ενδιάμεσα
– Σταφύλι, ένα μικρό τσαμπί (ή 1 φρούτο εποχής)
– Γιαούρτι ή γάλα (κατσικίσιο), 1-2 ποτήρια
– Ψωμί μαύρο, 1 φέτα
– Μέλι, 2 κουταλιές

Δείπνο
– Χοιρινή μπριζόλα ψητή στη σχάρα, 1 μετρίου μεγέθους ή ψάρι, 1 μετρίου μεγέθους, ψητός το σχάρα (ή στο φούρνο με χορταρικά τυλιγμένο σε κληματόφυλλα)
– Σαλάτα, 1 πιάτο, με λάχανο, φρέσκο κρεμμυδάκι, λίγο σκόρδο, 6-7 βολβούς, άνηθο, με 2 κουταλιές ελαιόλαδο, ξίδι, σουσάμι και ελάχιστο μέλι
– Ψωμί σταρένιο, 2-3 φέτες
– Σύκα, 2 (ή 1 φρούτο εποχής)
–  Κρασί νερωμένο (κράμα), 1 ποτήρι

Προ του ύπνου
– Γάλα (κατσικίσιο), 1 ποτήρι
– Μέλι, 2 κουταλιές
– Καρύδια, 3-4

Η διατροφή του παλαιστή

Πρωινό

– Κυκεώνα** με κριθάλευρο, λίγο τριμμένο τυρί, λίγο κρασί ή γάλα, λίγο μέλι, 1 ποτήρι
– Παξιμάδια κριθαρένια (δίπυρος), 2 μέτρια
–  Ελιές, 4-5
– Γάλα (κατσικίσιο ή από γίδα), 2 ποτήρια
– Μέλι, 3-4 κουταλιές
– Καρύδια, 3-4
– Σύκα, 3-4

Γεύμα
– Κρέας (από κατσίκι, ή ψάρι, ή κοτόπουλο, ή λαγό), ψητό στη σχάρα (οπτό), ή «πνικτό» (κρέας μαγειρεμένο σε καλοκλεισμένο δοχείο ή γάστρα), 1 μερίδα
–  Πουρές από μπιζέλια (πίσινον έτνος), 1
– Σαλάτα χόρτα, ήμερα ραδίκια, με 2 κουταλιές ελαιόλαδο, 1 πιάτο
– Τυρί κατσικίσιο ψημένο στη σχάρα, 1 κομμάτι
– Ψωμί κριθαρένιο, 3 φέτες
– Μήλο, 1 (ή 1 φρούτο εποχής)

Ενδιάμεσα
– Σύκα ή δαμάσκηνα (ήλα), φρέσκα ή ξερά 2-3
– Γάλα κατσικίσιο, 1-2 ποτήρια
– Ψωμί μαύρο, 1 φέτα
– Μέλι, 3-4 κουταλιές
–  Αμύγδαλα, 5

Δείπνο
– Ψάρι, σαρδέλες φρέσκιες (αφύες) ,ψητές στη σχάρα, ή κοτόπουλο ψητό, 1 μερίδα
– Πλιγούρι με γάλα και λίγο τυρί (κατσικίσιο), 1 πιάτο
– Σαλάτα με λάχανο, σέλινο, δυόσμο, φρέσκο κρεμμυδάκι, ραπανάκι, ρόιδι και 2 κουταλιές ελαιόλαδο, ξίδι, λίγο κόκκινο κρασί και ελάχιστο μέλι, 1 πιάτο
– Ψωμί κριθαρένιο (μάζα), 2-3 φέτες
– Σύκα, 3 (ή 1-2 φρούτα εποχής)
– Κρασί κόκκινο νερωμένο (κράμα), 1-2 ποτήρια

Προ του ύπνου
–  Γιαούρτι ή γάλα (κατσικίσιο), 1 ποτήρι
– Μέλι, 3-4 κουταλιές
– Αμύγδαλα, 5 (ψημένα)»

*μέλι αναμεμειγμένο με νερό
**ήταν κάτι ανάμεσα σε στερεά τροφή και σε πολτό. Υπήρχε σε διάφορες μορφές ανάλογα με το υλικό που αναμείγνυαν (κριθάρι με νερό και αρωματικά, κριθάλευρο με νερό, κρασί ή γάλα κτλ).

Οι τροφές που κατανάλωναν ήταν στην φυσική τους μορφή, δικής τους καλλιέργειας και ελάχιστα επεξεργασμένες.

 

Απο το Βιβλίο: Η ΧΡΥΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΩΝ, ΤΕΡΚΕΣΙΔΟΥ ΛΕΝΑ.

MelissokomiaNet.gr

SHARE